Turun ylioppilaslehti nro 19/1997 17.10.1997 Teksti Manu Haapalainen Hyperballadinaisen paluu Björk: "Homogenic" (Mother) "Loving me is the easiest thing", laulaa Björk kolmosalbuminsa Homogenic hengästyttävällä Bachelorette -raidalla. Palattuani sydämeni ikiajoiksi särkeneenä Suomen ja Unkarin MM-karsintaottelusta ja kuunneltuani Homogenicin sateista syysiltaa vasten vielä kerran ennen tämän kirjoittamista, voin huokaista yhä palvovani neiti - edelleen! - Gudmundsdottiria, mahdollisesti enemmän kuin koskaan. Maailmassa on sittenkin vielä hyvyyttä, paikkoja joissa ei anneta epäoikeudenmukaista lisäaikaa tai tehdä viime hetken omia maaleja. On toki myönnettävä Björkin kolmoslevyn olevan taiteellinen ja vaikea kokonaisuus, johon mieltyminen ei käynyt käden käänteessä tai helposti, mutta kun Homogenicin sydämen on löytänyt, voi vain ihmetellä kuinka sitä ei ole aiemmin huomannut. Vaikka Björk on tuottanut levyn pääosin itse, lankeaa suuri kiitos myös Eumir Deodaton jousisovituksille. Mies on tehnyt vastaavia töitä aikanaan mm. 70-luvun diskofunk-suuruuksille kuten Kool&The Gangille. Kikat ovat nytkin tutun kuuloisia, mutta naitettuna Björkin aiempaa hillitymmän vokaloinnin ja tumman utuisten rosobiittien kanssa orkestrointi tuo levylle Melodraaman. Yllämainittu Bachelorette on levyn kohokohta, Marc Almondin teatraalisimmat hetket mieleentuova hehkutus. Se on myös helpoin kohta astua sisään Homogenicin usvaan. Hunter taas avaa levyn vaivattoman itsetietoisella, hiipien kasvavalla latauksella. Perinteisimmin kauniita lauluja ovat All Neon Like ja albumin parin säröisen tanssirevityksen jälkeen päättävä All Is Full Of Love. Björkin omalaatuinen kauneudentaju yhdessä peikkotyttöimagon kanssa mahdollistaa ns. latteidenkin tekstitysten osuvuuden. Naisen levyiltä nimittäin löytyy maailmoja, joissa ihmiskunta viimeinkin on, itseänsä ympäröivän kaikkeuden kauneuden huomattuaan, lakannut kärsimästä. Ei kannata antaa hälyääniviidakon eksyttää.