Spin 25.09.2000 Teksti Vesa Kataisto "Dancer in the Dark" Voi hämärän prinsessaa Dancer in the Dark, Tanska 2000. Ohjaus/käsikirjoitus Lars von Trier. Musiikki: Björk. Pääosissa Björk (Selma), Catherine Deneuve (Kathy), Peter Stormare (Jeff), David Morse (Bill). 140 min. Elokuvan alkaessa tuntuu samalta kuin TVTVtä katsoessa. Kangas pysyy pimeänä viiden minuutin ajan musiikin soidessa. Sen jälkeen nähdään mitä tapahtuu kun Tulitikkutehtaan tyttö kohtaa Vihreän mailin. Ei mitään erityisen miellyttävää, ainakaan hämärän tanssijalle, Selmalle. Hän on muuttanut Tsekeistä Amerikkaan, koska rakastaa Hollywoodin musikaaleja. Amerikka osoittautuu kuitenkin kaikeksi muuksi kuin satumaaksi, jossa ihmiset tanssivat pilviin. Niin tapahtuu vain tehtaantytön mielikuvituksessa. Perinnöllinen sairaus syö hiljalleen Selman näön. Hän työskentelee kiivaasti tiskiallastehtaassa saadakseen kokoon tarpeeksi rahaa leikkaukseen, joka pelastaisi hänen poikansa samalta kohtalolta. Arki on jatkuvaa kamppailua, laskeutuvaa hämärää pääsee pakoon ainoastaan kuuntelemalla tehtaan rytmiä, jonka Selma muuttaa mielikuvituksessaan musiikiksi. Kun hänen vuokraisäntänsä Bill anastaa säästetyt rahat, Selma ajautuu äärimmäiseen tekoon ja sen kautta vankilaan, jossa ahdistavinta on täydellinen hiljaisuus -- ei minkäänlaista rytmiä johon tarrata, jonka avulla paeta. Vaikka Selman ystävät Kathy ja Jeff kuinka yrittävät, sokeutuva Selma ei suostu auttamaan itseään. Vain pojan tulevaisuus merkitsee. Lars von Trier on siis liikkeellä taas. Elokuva on enimmäkseen kuvattu käsivaralla, mikä varsinkin alussa heilauttelee katsojan vatsanpohjaa. Kuvaukseen on käytetty myös eri filmityyppejä, esimerkiksi kaikki musiikkikohtaukset on tehty digitaalivideokameraa käyttäen. Toki mukana on myös Udo Kier pikkuroolissa. Dogma-elokuvasta ei kuitenkaan ole kyse eikä nyt vellota koko ajan niin syvissä vesissä kuin Breaking the Wavesissa. Katsojaa vedätetään kuin litran mittaa. Perinteisten elokuvamusikaalien tyyliin viittaa vain se, että mikään kankaalla näkyvä ei ole sitä miltä se näyttää. Esimerkiksi, vaikka ollaan olevinaan jossain USA:n takamailla, suurin osa Dancer in the Darkista on itse asiassa kuvattu Ruotsissa. Björkin nukkemainen hahmo tempaisee mukaansa vasta elokuvan loppupuolella, eikä katsoja silloinkaan ole varma pitäisikö itkeä vai räjähtää hirtehiseen nauruun. On kuitenkin oltava melkoinen kyynikko jos Björkin tunteella tulkitsemat laulut eivät heruta kyynelkanavia. Musikaaleissa ei voi tapahtua mitään pahaa, vakuuttelee Selma, eikä usko Jeffin vakuutteluita siitä, miten epätodellista on, että kaikki vain yhtäkkiä puhkeavat lauluun ja tanssiin mitä epätodellisimmissa paikoissa. Musiikki ei lopu elokuvan päättymiseen. Dancer in the Dark on julma ja samalla niin kaunis elokuva, että päätä huimaa vielä pitkään sen jälkeen kun valkeus on palannut saliin.