Soundi nro 07/1995 Teksti Tero Alanko arvio 4/5 Björk "Post" One Little Indian Ilmestyessään pari vuotta sitten Debut oli ainutlaatuinen synteesi muinaista ja modernia. Levyllä löivät kättä urbaani konepulssi ja vuosisadan alun orkestraatiot, pop ja klassinen sekä kuri ja leikkimieli. Pienen alkukummastelun jälkeen myös ostava yleisö ihastui albumiin. Nyt Debut on myynyt jo lähemmäs kolme miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti ja istuu tiukasti monessa levyhyllyssä, johon koneilla tehtyä musiikkia ei ole jonkin satunnaisen Kraftwerkin tai Jarren lisäksi juuri eksynyt. Björk on yhä rutkasti eksoottisempi lumen ja jään maan lähettiläs kuin viinamainoksessa pilkkivä poro, mutta ainutlaatuisuuden ja yllättävyyden ongelma on, että jos jonkin asian tekee kahteen kertaan, niin se ei ole enää kumpaakaan. Se on myös Postin ongelma. Ei kannata pelästyä, ei Bahamasaarten rantahietikoilla laulettu ja Lontoossa viimeistelty Post ole ollenkaan huono levy. Päinvastoin. Etukäteen tuttu Army Of Me jyrää kuin puskutraktori kerrostalon raunioissa, sitä seuraava Hyberballad on nimensä kaltaista ison tunteen ja tunnelman ilojuhlaa, Blow A Fusen big band -hulluttelua on helppo kehua ainutlaatuiseksi ja Headphonesin lopun epämusiikillinen äänien maistelu valuttaa ajatukset avaruuteen. Paria keskinkertaista ja ennalta- arvattavaa kappaletta, etenkin Cover Me ja You've Been Flirting Again, lukuunottamatta korkealla olleet kriteerit tulevat täytetyiksi. Post ei vain tunnu yhtä ainutlaatuiselta ja jännittävältä kuin Debut aikoinaan. Kahdessa vuodessa on ehtinyt Björkin läheisessä musiikkimaailmassa tapahtua paljon merkittäviä asioita. Trickyn kanssa työstetyllä Enjoylla Björk laulaa seksistä ilman kosketusta. Viime kerralla se olisi ollut oivallinen vertauskuva hänen musiikkiinsa suhtautumiseen. Nyt levyn ihastelu on hieman, mutta vain hieman, viileämpää.