Soundi nro 10/2000 Teksti Asko Alanen arvio 4/5 "Dancer in the Dark" Harva elokuva saa tuntemuksia risteämään niin rajusti kuin Lars von Trierin uhmakas sekoitus dogmaattisen rakeista arkea ja täysin sen sisältä pulppuavaa todellisuuspakoista musikaalia. Molempien elementtien välillä poukkoilee ja törmäilee Björkin säveltämä musiikki hänen roolihahmonsa, sokeutuvan Selman, aistimusten haltioituneena tulkkina. Von Trierille Selma on Breaking The Waves -elokuvan vastenmielisen tuskaisaksi ajetun uhrautumisen toinen ilmentymä, mutta Björkille annetut eläytymisen vapaudet nostavat Selman huikeasti ristiinnaulitsemisen ja musikaalikuvitelmienkin yläpuolelle. Kerronnan kiehtovuus perustuu yllättävän luotaantyöntävien osatekijöiden outoon yhteensovitukseen. Käsivarakameran ja harmaan videokuvan epävakaus ja varsinkin karkeat hyppäyksetja leikkaukset ovat liian kömpelöitä toimiakseen aitona todellisuuselokuvana. Teknokaikuiset oudot laulut eivät itsessään herätä erityisen suurta ihastusta. Musikaalikohtauksille ominainen viattomuus ja epätodellinen vieraannuttavuus ovat aidosti häkellyttävä rinnastus muulle tietoiselle tyylittelylle. Mukaan ovat mutantoituneet ainakin Sound Of Musicin, Cherbourgin sateenvarjojen (Catherine Deneuve esittää jopa Björkin ystävää) ja West Side Storyn visiot laulufantasiaksi valikoituvista aidoista kuvauspaikoista. Yhdistelmä tekee Dancer In The Darkista uudenlaiseksi keksaistun, visuaalisesti räjähtävän ruutipommin. Tulvahtaessaan oudosta arjenkuvasta laulut ja tanssit muodostuvat häikäiseviksi kokemuksiksi tehtaalla, kotipihassa ja tuomioistuimessa. Junaradalle sijoittuva tanssikohtaus on yksinkertaisesti vaikuttavimpia koskaan näkemiäni musikaalinumeroita, eikä se silti jätä muuta elokuvaa huikeana huipennuksena varjoonsa.