Sonera Plaza - Kaista 14.09.2001 Teksti Timo Isoaho arvio 4/5 Björk: "Vespertine" (Polydor) Poplevyt pääsevät yllättämään enää kovin harvoin vuonna 2001. Vanhoille klassikobändeille yllätyksettömyys suvaitaan kitsastelematta (tai niiltä vaaditaan sitä, miettikää vaikka AC/DC:n tapausta), mutta uudet yhtyeet lakaistaan poikkeuksetta johonkin ennaltamäärättyyn kategoriaan: "Joo, se on sitä 80-lukulaista syntsapoppia Depeche Moden ja Human Leaguen välistä." Eipä siinä pääse juuri yllätyksistä puhumaan... Islantilaistaituri Björk on kuitenkin artisti, jonka aikaisemmilta albumeilta on saattanut löytää lähes mitä tahansa. Artistin tuore 'Vespertine'-kiekko tekee poikkeuksen, sillä Björk pysyttelee tiukasti spirituaalisten, hauraiden, puhtaiden ja rauhallisten tunnelmien parissa. Tämä Ruotsin, Islannin, Tanskan, Ranskan, Norjan ja Espanjan listojen ykköseksi mennyt pitkäsoitto ei tarjoa kaavasta ainoatakaan poikkeusta. Itse asiassa kokonaisuus on niin tiivis, että kappaleiden vaihtumista ei toisinaan edes huomaa. Tylsää ja puuduttavaa? Kyllä, mikäli levyn ohittaa puolihuolimattomasti taustakuunnelleen. Lähes tunnin mittainen levy ei todellakaan ole helposti omaksuttava paketti vaan se saattaa vaatia uusia ja uusia keskittyneitä kuuntelukertoja avautuakseen. "Työ" palkitsee tällä kertaa tekijänsä, sillä islantilaisartisti on kyennyt luomaan hämmästyttävän tasapainoisen kokonaisuuden. "Tasapainoinen kokonaisuus" on mestarin luomus, sillä näistä aineksista olisi saanut toisenlaisenkin keiton... Jo ensimmäisen parin minuutin aikana Björk paiskaa kuulijan aistien ulottuville utuisia konerytmejä, pehmeätä ääntään ja vuorenkokoisia jousia, mutta kokonaisuudessa ei ole piirunkaan verran korjattavaa. Taiteilija on toitotellut suuntaan jos toiseenkin, että 'Vespertine' on tavallaan vastareaktio raskaalle 'Dancer In The Dark' -leffaprojektille. Björk oli elokuvan myötä todella kovilla Lars Von Trierin kanssa, mutta mikäli 'Vespertine' todella on syntynyt kaksikon tappelujen ansiosta niin tällä kertaa kiistoilla on ollut mukaviakin seurauksia. Björk on todennut 'Vespertinen' olevan modernia kamarimusiikkia. Parempaa määritelmää on mahdotonta keksiä.