Satakunnan Kansa 14.07.1996 Teksti Ilari Tapio "Live - Pori Jazz" Nukkekoti ja penkit päreiksi Björk Kirjurinluodossa perjantai-iltana. Jos rockia vihaava Woody Allen olisi tehnyt 1960-luvulla scifi-elokuvan vuodesta 1996 ja sijoittanut siihen avaruusajan bändin Zörkin, lopputulos olisi saattanut olla jotakin Björkin tapaista: kaksi tietokone-eksperttiä pulppuavien koneiden äärellä, japanilainen hanuristi ja kuusta pudonnut pieni vihreä nainen. Zörkin musiikki olisi tietenkin täysin hengetöntä ja se voisi kenties edelleen huvittaa camp-huumorina. Nimenomaan nämä nimittäjät erottavat Björkin kaikesta kuvitteellisesta hupasta. Hänen musiikkinsa on vaarallisen äkkisyvää eikä se naurata. Välineenä se on juuri nyt vähintään yhtä tuntematon lentävä objekti kuin Jefferson Airplane 30 vuotta sitten. Silti kukaan, tuskin edes laulajatar itse, ei tiedä miten paljon björkiläisessä Post -modernismissa on vitsiä. Luojan otsa ei voi olla kovasti kurtussa, jos luomiskertomuksen lopputuloksena syntyy lauluja kuulokkeista tai naisesta, joka pudottelee vuorelta autonosia ja ruokailuvälineitä rotkoon. Mekko ja lenkkitossut Toinen Kirjurinluodossa perjantaina virinnyt visio on nukkekoti, jonka perheen pieni päivänsäde sisustaa huonona päivänä houseksi. Hän lykkää muoviset puutorsot olohuoneeseen ja maalaa rokokoo-kaluston hopeisella kynsilakalla. Tädin Islannista tuoman nuken hiukset tyttö värjää valkeiksi. Hän pukee nuken ylle kamalan valkoisen mekon ja laittaa jalkaan sportbarbien rumat lenkkitossut. Paska, paska, paska. Tanssikoon niissä. Björk tanssi. Hän tanssi niin kuin laulaa tai puhuu, omalla uskomattomalla äänellään, joka saa pedagogit repimään hiuksiaan. Ei noin, ei noin, vaan näin. Konsertin kalkkiviivoilla Violently Happy ilmensi sekä lavalla että yleisössä jo sellaista hurmoksellista antaumusta, että pari pitkää puupenkkiä saatiin hypittyä poikki. Penkeille kansa kipusi heti alussa. Army Of Me kajahti siinä määrin tukevana alapään artillerian tykityksenä, että istuskelu olisi tulkittu käskyn täyttämättä jättämiseksi: "Get to work! And if you complain once more you'll meet an army of me!" Hanuri ja käännöskoneet Kahden kosketinteknikon, lyömäsoittajan ja hanuristin kokoonpano tuntui etukäteen kiinnostavalta varsinkin, kun Björk kertoi sovittaneensa levyiltä tutun kiertueohjelmistonsa kokonaan uusiksi. Jännittäviä jälkiä soittokunta jättikin, joskaan ei erityisen eriskummallisia. Antoisinta oli havaita, miten tyylikkäästi ja helposti konekielinen jungle kääntyi musiikin esperantoksi, kiitettäväksi kuullun ymmärrykseksi. Muut tulkintavaihtoehdot eivät tulleet edes mieleen. Suoraa inhimillistä kosketusta instrumentariumissa ylläpiti hanuristi Yasuhiro Kobayashi, joka oli kuin pisteet ö:n päällä. Tyystin erityyppiset torvihittinsä It's Oh So Quietin ja The Anchor Songin Björk lauloi pelkästään hänen säestyksellään. Äänenä Björk on epäinhimillinen yliääni, jonka pajunvitsamaista voimaa konserttiympäristö vain korosti. Näinä päivinä saman ankaran herkkyyden saavat tuta myös latvialaiset ja venäläiset, eikä nukkekodin hävityksestä liene sielläkään epäilystä. Sen sijaan Zörk ei olisi koskaan voinut esiintyä Riiassa tai Moskovassa. Se olisi ollut satiirinakin liian paksua futurologiaa. Kuvatekstit: Björk oli Kirjurinluotoon loistava valinta. Hän esiintyy näinä päivinä myös Latviassa ja Moskovassa.