Rumba nro 17/2001 Teksti Aleksi Kinnunen arvio 3/5 Uusia varovaisia valonsäteitä Björk "Vespertine" One Little Indian Records Björkin musiikki tuntuu muuttuvan sisäänpäinkääntyneemmäksi levy levyltä. Debut koostui avoimen spontaanista ja luonnonläheisestä nuoren naisen nerokkuudesta ja riemunkiljahduksista; Post oli edeltäjäänsä vaikeampi ja kulmikkaampi, mutta sisälsi muutamia huimia hetkiä. Homogenicin allekirjoittanut laskee yhdeksi 90-luvun suurista pop- levyistä, hauraaksi ja mahtavaksi yksilön elämänkuvaksi, maavoiman ja meditatiivisuuden säkenöiväksi harmoniaksi. Selmasongs liikkui tummissa vesissä ollen totaalisen murskaavan depressiivisen Dancer in the Dark -elokuvan soundtrack. Vespertineä on toistaiseksi vaikea määritellä osaksi aiempien Björk-albumien sarjaa. Vespertine-sanalla on monta merkitystä. Se viittaa hiljaiseen munkkien rukouslauluun tai vaikkapa aamuhämärän hetkeen, jolloin kukkien terälehdet aukeavat. Molemmat merkitykset kuvaavat täydellisesti Björkin uutukaisen tunnelmaa. Elämän ja kuoleman taistelukentiltä (I've Seen It All) siirrytään nyt varovaisille orastavien mahdollisuuksien teille, alueille, jossa elämä alkaa jälleen voittaa. Ensimmäisellä kuuntelukerralla levyltä nousee esiin suuri hiljaisuus. Albumilla ei kuulla kohtalokkaan sinfonisia jousiosuuksia eikä klubitunnelmaista tanssibiittiä. Björkin ääni on varovainen ja kyselevä, ainoa keskeinen instrumentti, jonka varaan koko musiikki rakentuu. Vespertinen harvat ja hiljaiset yksittäiset äänet ovat kuin arkoja valonsäteitä, jotka paljastavat hetki hetkeltä uusia sisäisiä maisemia. Vespertinen pienimuotoinen, introvertti optimismi lienee väistämätön seuraus kahden massiivisilla soundeilla ladatun kiekon jälkeen. Sanoituksissa palataan henkisesti Debut-levyn Anchor Songin tunnelmiin. Björk laulaa toistuvasti oman tärkeän paikan, kodin ja siihen liittyvän mielentilan tärkeydestä. Avausraidat Hidden Place ja Cocoon johdattavatkin kuulijan levyn alkajaisiksi suoraan Björkin henkiseen pesäpuuhun. Sävellysvaiheessa albumi kulkikin työnimellä Domestica. Kokonaisuutena Vespertine on hankala tapaus. Albumi tuntuu sisältävän kuvainnollisesti 56 minuuttia leijuvaa, vaikeasti hallittavaa ainetta. Kahden viikon aktiivinen kuuntelukaan ei ole auttanut luomaan kiinteää suhdetta levyyn. Siksi en ole valmis julistamaan albumia edellisten studioalbumien tasoiseksi klassikoksi. Alkupuolella Vespertine on lapsenomaisen helppo, ehkä helpoimman oloinen Björk-levy. Loppupuolen abstraktiot eivät kuitenkaan asetu yksiin levyn kompaktimman materiaalin kanssa. Muutamia yksittäisiä ilonaiheita levyltä kuitenkin löytyy. Pagan Poetry nousee kirkkaasti samaan itkettävän kauniiseen sarjaan Isobelin, Jogan ja Bacheloretten kanssa. Myös instrumentaalikappale Frosti on täydellinen sävellyksen muotoon puettu lumisade.