Rumba nro 24/1997 Teksti Samuli Knuuti "Toppasokeria" The Sugarcubes Life's Too Good Here Today, Tomorrow, Next Week Stick Around For Joy It's It One Little Indian Jos joku on sattunut unohtamaan, kuinka turhauttava yhtye The Sugarcubes oli, islantilaisyhtyeen uudelleenjulkaistu neljän levyn tuotanto palauttaa sen mieleen varsin nopeasti. Sugarcubesissa oli hyvää Björkin ääni yhdistettynä holtittomaan surrealismiin ja musiikin kotikutoisuuteen. Sugarcubesissa huonoa oli Einarin ääni yhdistettynä holtittomaan surrealismiin ja musiikin kotikutoisuuteen. Björkin soololevyt osoittavat hänen tarvitsevan Einaria yhtä kipeästi kuin Portishead tarvitsee Jope Ruonansuuta. 7 Esikoinen Life's Too Good on edelleen Sugarcubesin paras levy, koska se sisältää Sugarcubesin parhaan kappaleen: jumalaisen Birthdayn. Peppimäisen peikkotytön viisivuotissynttäreistä liikuttavasti kertova kappale poiki reseptin, jota yhtye hyödynsi yhä uudelleen mutta huonommilla raaka-aineilla. Life's Too Goodilla tämä ei vielä haittaa, sillä niin hyvin Birthdayn läsnäolo lainaa lämpöään heikommille raidoille. 3 Kakkoslevy Here Today, Tomorrow, Next Week onkin sitten melodiatonta hoipertelua peräti 16 kappaleen verran. Einarin osuus on vain kasvanut: kuunnelkaapa kuinka hän huudoillaan onnistuu pilaamaan esimerkiksi Reginan orastavan jännitteen. Jos pystyt kuuntelemaan tämän levyn loppuun saakka, olet parempi kriitikko kuin minä. 6 Päätöslevyksi jäänyt Stick Around For Joy on kuitenkin yllättävä paluu ruotuun. Edellislevyn jazziin päin kallistunut näpertely on vaihtunut aidoksi svengiksi, mistä pikkuhitit Hit ja mainiosti nimetty Hetero Scum lienevät parhaita esimerkkejä. 5 Remix-projekti It's It on kiinnostavimmillaan Björkin soolouraa vasten tarkasteltuna. Jo siltä kuulee, kuinka hyvin islannittaren ääni istuu kontrastiksi konerytmeille, mutta harva remiksaaja siltikään onnistuu hiomaan koksimaisista kappaleista timantteja. Tältä(kin) levyltä on kovin pitkä matka Debut'n leikkisään bailufiilikseen, Postin skitsofreeniseen kanavapujotteluun ja Homogenicin hyiseen kauneuteen. Björk on itse sanonut Sugarcubes-aikaa lapsuudekseen ja soolotuotantoa aikuisiäkseen, mikä näiden levyjen valossa pitää täysin paikkansa. Voin vain ihmetellä, miksi levy-yhtiö on julkaissut tämän kuriositeettikvartetin uudelleen sen sijaan, että olisi kiskonut levyiltä esiin niillä piileskelevän kelpo kokoelman. Mutta ei: hienon sokerin sijasta meidän on tyytyminen neljään kulholliseen hiomattomia sokerilohkareita.