Rumba nro 18/2000 Teksti Mikko Rita arvio 8/10 Björk "SelmaSongs" Polydor Valottiko Björk tulevaisuuttaan jo muutaman vuoden takaisella broadway- pastissillaan It's Oh So Quiet, vai aukeniko hänelle vasta nyt riittävät puitteet laajentaa ilmaisuaan, tanskalaisen mestariohjaajan Lars Von Trierin Dancer In The Dark -musikaalielokuvan säveltäjänä? Asetelma on herkullinen, myöskään Von Trieriä ei voi teostensa perusteella syyttää kompromisseihin tyytymisestä. Paitsi hieno musikaalilevy, SelmaSongs on islantilaisen tähden ja diivan paikoin jopa suuruudenhullu yritys palauttaa yleisön usko oikeasti ajatuksia herättävään popmusiikkiin. Levy ei tarjoa musikaalielämystä Andrew Lloyd Webberin (hämmästyttävän kestävissä) jalanjäljissä, siihen se on liian intensiivinen ja tosi. @LTS1:Kappaleet lainaavat perinnettä muhkeilla orkestraatioillaan, mutta antavat nykyaikaisilla rytmielementeillään näyttämömusiikille täysin uusia näkökulmia. Alun massiivisesta vaskisovituksesta siirrytään melkoinen harppaus sanoitusten pieniin oivalluksiin: "What about China? Have you seen the Great Wall?" "All walls are great, if the roof doesn't fall." Sokeutuva Selma (Björk) käy I've Seen It Allissa ikimuistettavan vuoropuhelun Thom Yorken (ei elokuvassa) kanssa, eikä tuohon ole lisättävää. Toisessa keskeisessä duetossa laulaa itse Catherine Deneuve, ja levyn tuotannosta vastaa taiteilijattaren ohella vanha yhteistyökumppani Mark Bell. Elokuvasta annettuun yltiödramaattiseen kuvaan verrattuna SelmaSongs on lempeä ja kepeä, hyvin kuunneltava levy. Tekijälleen se on myös ilmeisen omakohtainen; ajatus tehtaan koneistosta kumpuavasta rytmistä on peräisin Björkin viettämästä ajasta islantilaisessa kalatehtaassa. Vain puolen tunnin mittainen kokonaisuus piirtää ihailtavan draamallisen kaaren, siinä on selkeät ja perustellut jaksonsa sekä ennen muuta alku ja loppu, kuten hyvissä saduissa.