Rumba nro 16/1998 Teksti Antti Karisalmi arvio 5/10 Sugarcubes A Collection. "The Great Crossover Potential" Mother / PolyGram Viime vuosikymmenen lopulla epämääräinen islantilaisryhmä Sugarcubes vaikutti britteihin ja koko vaihtoehtopopmaailmaan läpimurtosinglellään Birthday ja jäänraikkaalla ja alkuperäisen kauniilla laulusolistillaan nimeltä Björk. Bändi vakuutti ja hämmästytti aikaansa seuraavaa popkansaa kolmella omannäköisellä albumillaan Life's Too Good; Here Today, Tomorrow, Next Week ja Stick Around For Joy, joiden persoonallinen soitanta, kokeilevakin äänimaailma ja ennen kaikkea laadukkaat popmelodiat ja Björkin hypnoottinen lauluääni tehoavat vieläkin aikansa hengen mukaisuudestaan huolimatta. Sugarcubes-kokoelma The Great Crossover Potential toisaalta muistuttaa niistä rasittavista elementeistä, joita yhtye piinaavimmillaan oli pullollaan ja jotka saivat aikanaan bändin tuotannon vajoamaan puoliunholaan. Kymmenen vuotta Sugarcubesin esikoislevyn nousemisesta brittilistoille tämän reykjavikilaispoppoon hiteissä on yhä voimaa ja koukkuja runsain mitoin. Mm. kierosti soljuva Birthday, hassun energinen Motorcrash, kaunis Regina ja haukahteleva Chihuahua esittelevät yhtyeen kekseliäisyyttä ja monipuolisuutta oivallisesti. Jostain syystä sokeripalojen repertuaariin on kuulunut myös ärsyttäminen, mikä on helppo unohtaa suitsutettaessa Björkin taitavuutta ja omaperäistä äänenkäyttöä. Bändin kakkossolistin, Einar Örnin, kuuluminen yhtyeeseen on aina herättänyt minussa kummastusta ja nyt kokoelman kappaleita kuunnellessani tämän avantgarde-rap-artistin hoilotus ja mekastaminen trumpetilla saa lihakset kouristelemaan; kaverihan pilaa estottomasti hienot sävellykset! 80-luvun sointimaailma on helppo antaa anteeksi, mutta Einarista en ole ikinä pitänyt ja tänään pidän vielä vähemmän.