Eri lehtiä 29.06.1998 Teksti ??? "Live - Ruisrock" Björk esiintyi Ruisrockissa sunnuntaina 28.6.1998. Nämä arviot on koottu eri lehdistä maanantaina 29.6. (ellei toisin mainita). Helsingin Sanomat ================= Teksti Jarkko Jokelainen Monipuolisen nykysoundin festivaali Ruisrockista puuttuivat tänä vuonna megatähdet mutta ei trendikkyyttä Turku - Turun Ruisrock joutui painiskelemaan koko kevään ohjelmistonsa kanssa, ja festivaalista odotettiin kesän pahinta putoajaa. Maailman vanhin rockfestivaali selvisi kuitenkin täpärästi kuiville. Lauantaina festivaaleilla oli 9 000 kävijää ja pääpäivänä sunnuntaina 14 000. Tavoitteesta jäätiin vain muutama tuhat. Huonomminkin olisi voinut käydä. Ruisrock ei onnistunut tänä kesänä kiinnittämään yhtään todellista supertähteä. Edes sunnuntaina esiintynyt Björk ei ole niin suuren massan suosikki kuin aiempina vuosina Ruissalossa nähdyt bonjovit, bryanadamsit ja nirvanat. [--] Islantilaislaulajatar Björk saapui tällä kertaa Suomeen kahdeksanhenkisen jousiorkesterin, rytmikoneen ja syntetisaattorin kanssa. Tiivistä hittikavalkadia katsomaan tulleet saivat mukautua dramaattisen synkeään ja poikkeuksellisen suuritunteiseen ohjelmistoon, joka olisi sopinut paremmin konserttisaliin kuin auringon alle. [--] Kuvatekstit: Islantilainen Björk oli sunnuntain tähti Ruisrockissa. HM&V ==== Teksti ??? Beastie Boys, Björk, Ruisrock, Turku, 28.6.1998 Ruisrock piti jännityksessä loppuun saakka. Festivaalin ohjelma valmistui ennätysmyöhään ja ohjelma eli viikottain. Edes paikalle tullessa ei voinut välttyä yllätyksiltä: yksi sunnuntain päälavanimistä, USA:lainen Jon Spencer Blues Explosion oli peruuntunut. Onneksi kuitenkin päivän päätähdet, islantilainen Björk ja New Yorkista lähtenyt rap-riiviölauma Beastie Boys olivat paikalla ohjelman mukaisesti. Kaikesta huolimatta sunnuntai oli paras Ruisrock-päivä vuosiin. Kaikilla kolmella stagella esiintyneet artistit panivat parastaan, ohjelma oli kuranttia 90-luvun tavaraa eikä mitään homeista retroilua, jota kaikki muut kesäkuun festivaalit olivat täynnänsä ja kaiken kruunaksi tietysti kaiken rutinan pehmentävä Kuningas Aurinko. Sunnuntaina väkeä oli 14.000 henkeä, joka kuulemma riitti tasapainottamaan talouden. Ruisrockia tekee mieli verrata Provinssirockiin. Kummassakin pääosa yleisöstä on suunnilleen samanikäistä 20 ja vähän päälle väkeä. Mistä sitten johtuu, ohjelmavalinnoistako, että Provinssikävijöiden naamasta paistaa maailmanlopun meininki, kun Ruissalon uimarannalta löytyy valtakunnan kauniit ja nuoret. Ruisrockissa jäätelö- ja olutmyyjiltäkin saa bonuksena hymyn tai jonkun positiivisen kommentin, kun Provinssin tapoihin se ei kuulu. Niin ja hauska nyanssi: Ruissalossa oli myös "järjestystä pitämässä" poliiseja, mutta konstaapeleilla oli lipat taaksepäin käännettynä ja he pelasivat rannalla palloa muiden kollien kanssa. Ei rock-festivaaleilla menneinä vuosikymmeninä tällaista ollut. Todellista ruohonjuuritason työtä! [--] Björkiä oli varmasti moni poppari odotellut. Bändi ei ainakaan ollut tavanomaisin: 8 hengen jousisektio + syntikka. Myöskään perhosen lailla paljain kintuin pitkin lavaa liihotellut Björk ei ole niitä tavanomaisimpia rock-mimmejä. Reilu tunnin setti starttasi vähän hitaammilla ja pohdiskelevammilla tunnelmilla. Niidenkin myötä Björk sai tilanteen hallintaan, ja viimeistään siinä vaiheessa yleisö oli myyty, kun hän luikautti kultakurkustaan suomenkielellä pari värssyä suomalaista kansanlaulua. Loppupuolen varhaiset Björk-hitit Human Behaviour ja Violently Happy oli tietysti pomppuyleisön mieleen. [--] Sunnuntain Ruisrock oli todella onnistunut. Päivä oli ohjelmistoltaan suunnilleen niin hyvä kuin rock-festivaalipäivä voi olla. Auringonpaisteen johdosta myöskään uimarannan muotomaisemat eivät jättäneet toivomisen varaa. Loppuun vielä päivän paras T-paidoista luettu teksti: Coders do it with ... Routine. Pisteet: Tunnelma: ***** Esitys: ****1/2 Yleisön keski-ikä: 22 Suositeltavia levytyksiä: Beastie Boys: Ill Communication (1994) Beastie Boys: Check Your Head (1992) Beastie Boys: Paul's Boutique (1989) Beastie Boys: Licensed to Ill (1986) Björk: Debut (1993) Hämeen Sanomat ============== Teksti Tommi Römpötti Aurinko ja sunnuntain esiintyjät pelastivat Ruisrockin Taistele oikeudestasi bailata! Etukäteen ajatellen tämän vuoden Ruisrock näytti seisovan tyhjien olemattomien odotusten päällä. Festivaalin esiintyjät eivät olleet varsinaisia tämän päivän vetäviä hittinimiä, ja jalkapallon MM-kisojenkin odotettiin pitävän osan yleisöstä tiukasti kotisohvalla. Usein eivät asiat kuitenkaan mene niin kuin odottaa. Niinpä Ruisrock onnistui jälleen - ainakin osittain. Turun Ruissalon kansanpuistossa 29. kertaa järjestetty Ruisrock on jo kymmenen vuotta ollut säänhaltijoiden suosiossa. Viikonloppuna kuuma aurinko sai kuitenkin kolean alkukesän kangistaman festivaalikansan liikkeelle 25 000 hengen voimalla. Sään voi sanoa pelastaneen Ruisrockin taloudellisesti. Se ei kuitenkaan aina riitä yleisölle. Kun poissa ovat takavuosien kaltaiset Ruisrock-vetonaulat, bonjovit, nirvanat ja aerosmithit, selviytyy festivaalijärjestäjä pienimmillä keikkapalkkioilla, mutta varmasti silloin myös osa yleisöstä jää kotiin. Ruisrock onkin liikkunut festivaaliyleisön näkökulmasta puolivaloin jo pari vuotta. [--] Tyylittelyä ja räimettä Kaikki odotukset palkittiin lopulta, kun Björk, maailman tunnetuin islantilainen, nousi lavalle. Hän on yksi maailman persoonallisimmista artisteista, joka on yhtä aikaa kaunisääninen ja raaka. Epäilyt Björkin sopivuudesta pop-festivaalin esiintyjäksi jäivät omaan arvoonsa. Björk ei sulaudu tyyleihin, vaan sulauttaa itseensä tyylin kuin tyylin. Hän sopii Ruisrockiin yhtä hyvin kuin Porin Jazzeille, ellei jopa paremmin. Koko festivaalin pääesiintyjänä ollut yksi urbaanin rockin suunnannäyttäjä Beastie Boys on jo 17 vuoden ajan taistellut oikeudesta bailata laulullaan "Fight for You Right to Party". Ruisrockissakin Beastie Boys oli silkkaa bailausta, jossa ääntä ei säästelty. Rapin ja rockin yhdistäjillä on tiukkaa asennetta ja katu-uskottavuutta, joka useilta artisteilta puuttuu. Melu ja vikkelä sanailu loivat Ruisrockin yleisölle kaiken kattavan rankan musiikkimaton, jonka päälle oli hyvä hypätä muiden bailaajien sekaan. Tosin maton tasaisuus alkoi tarpeeksi pitkälle mentyä hieman tympiä. Ruisrock osoitti sunnuntain esiintyjien avulla kuitenkin jälleen kerran venymiskykyä, joka on tarpeen tiheässä festivaaliviidakossa. Sunnutaina ei sada aina. Iltalehti ========= Teksti ??? Helteinen sää pelasti festivaalin Ruisrockissa juhlittiin rauhallisesti Ruisrockissa juhlittiin tänä vuonna rauhallisissa tunnelmissa. Lauantaina paikalle saapui 9000 kuulijaa ja sunnuntaina hienon ilman houkuttelemana 14 000 rockin ystävää. Lauantain pääesiintyjäksi nousi Don Huonot, sunnuntaina kansaa kiinnosti eniten Björkin musiikillinen maalailu ja Beastie Boysin rappaaminen. Kansainvälisesti hiljainen popkesä heijastui myös Suomeen asti. Kun nimekkäät artistit eivät Oasisin tapaan viitsi poistua MM-jalkapallokatsomoista tai eivät muuten vain ole halunneet lähteä tien päälle, Suomeenkaan ei tänä kesänä ole kulkeutunut todella kovia nimiä. Islantilaislaulajatar Björk on Euroopassa iso tähti ja amerikkalainen Beastie Boys pitkän linjan hip hop -joukkio, mutta koko kansan vetonauloiksi niistä ei ole. Kaikkia miellyttävää ohjelmistoa ei ole syytäkään rokkifestivaaleille hankkia, mutta ilman kansainvälisiä kärkinimiä kansa äänestää jaloillaan ja jää kotiin, eikä mielenkiintoisille pikkubändeille riitä yleisöä. Beastie Boysin kanssa yhteistyötä tekevällä amerikkalaismusikantilla Money Markilla oli toki paikalla omat kannattajansa, mutta suuren yleisön viihdyttämisen hoitivat tällä kertaa Don Huonojen ja Ismo Alangon kaltaiset suomalaispopparit. Paljasjalkainen Islantilaiskeiju Björk asteli Ruissalon päälavalle valkoisessa mekossa ja paljain jaloin. Keijukaiselta näyttänyt laulaja käynnisti keikkansa rauhallisesti. Avauskappale Hunterin soidessa festivaaliväki alkoi hiljalleen valua päälavan läheisyyteen. Yleisö seurasi Björkin musiikillista maalailua keskittyneesti. Laulajattaren nykyinen tyyli soveltuukin paremmin kuuntelumusaksi kuin yleisen hauskanpidon taustahälinäksi. [--] Kuvatekstit: Keijukainen Islannista: paljasjalkainen Björk lauleskeli sunnuntaina aurinkoisessa säässä. Ilta-Sanomat ============ Teksti Mikko Numminen Björk pelasti lattean Ruisrockin Tämänvuotinen Ruisrock kärsi yleisökadosta, esiintyjien peruuttamisista ja väärennetyistä lipuista. Lattea festivaali sai kuitenkin upean huipennuksen: islantilaiskeiju Björk loi aurinkoiseen Ruissaloon hartaan tunnelman, jonka viimeisenä esiintynyt meteliryhmä Beastie Boys repi iloisesti alas. Ruisrockin yleisö joutui odottamaan festivaalitunnelmaa miltei kalkkiviivoille asti. Sunnuntaina esiintyneet Björk ja Beastie Boys lunastivat kuitenkin lipunostajien odotukset. Paahtavassa iltapäiväauringossa esiintyneen Björkin lavakarisma puri Ruisrockin yleisöön. Paljasjaloin lavalle sipsuttanut islantilainen esiintyi yleisölle syntetisaattorin ja kahdeksanhenkisen jousiorkesterin säestämänä. Alastoman teknobiitin ja pehmeiden jousten yhdistelmä oli vangitseva. Björk aloitti keikan tuoreella sinkullaan Hunter, mutta 14-tuhatpäiselle yleisölle esitettiin myös vanhempia hittejä, kuten Venus As A Boy ja Human Behaviour. Suurimmat suosionosoitukset laulajatar sai kuitenkin vaihtaessaan laulukielen suomeksi. - Minun kultani kaunis on, vaikk' on kaitaluinen, kaikui lavalta tutuksi käyneellä islantilaisella aksentilla. Neiti Koivusta olisi ainesta vaikka Värttinän laulusolistiksi. [--] Keskipohjanmaa ============== Teksti Jukka Annala Islantilaiskeijukainen hurmasi Ruisrockin yleisön Björk lauloi suomeksi - Osaan yhden laulun suomeksi, replikoi islantilaisartisti Björk kesken konserttinsa yllättyneelle Ruisrock-yleisölle. Sanojensa vakuudeksi hän loihti hennolla äänellään sunnuntai-iltaan säkeistöllisen suomalaista kansanlaulua Minun kultani kaunis on vaikk' on kaitaluinen. Festivaaliväki äityi hurrauksiin, mutta keijukaisasuinen popmaahinen oli jo siirtynyt seuraavaan numeroon, Violently Happy. Björk esitti läpileikkauksen kolmelta sooloalbumiltaan. 14 000 henkeä sai kuullakseen niin Debutin Human Behaviourin, Postin Hyper Balladin kuin Homogenicin Bachelorettenkin. Hauraiden ballerinaloikkiensa lomassa artistin omintakeisesta kurkunpäästä kaikasi ilmoille äkkijyrkkiä vokaaliosuuksia kiljahduksista kurnutukseen. Ihastuttava artistikummajaisen taustaorkestraation kokoonpano oli poikkeuksellisen toimiva sekoitus nykyteknologiaa sekä klassisia jousisoittimia. Trendikkäät perusteknorytmit suoltuivat areenalle koneohjelmoijan vempaimista, mutta livebändiksi hän on rekrytoinut seitsenhekisen kamariorkesterin. Ylimääräisinä kappaleina kuultiin Joga ja Play Dead, jonka jälkeen pastellinvaaleassa haltijamekossaan hypähtelevä islannitar mikrofonitti yleisölle sarjan "tack"-kiitoksia ja pujahti takalavan maastoon. Keskisuomalainen ================ Teksti ??? Björk ja Alanko helteisen Ruisrockin hurmurit - Björk kera jousiorkesterin Lauantain toinen pääesiintyjä Björk toi Ruisrockiin keveyttä. Valkoiseen balleriinapukuun sukeltanut islannitar lauloi jousiorkesterin kannattelemana parhaita palojaan niin Post-albumiltaan kuin viime syksynä ilmestyneeltä Homogenic-albumiltaankin. Björkin omaperäinen, u usia uria etsivä musiikki veti Ruissalon ääriään myöten täyteen. Persoonallinen tähti teki enemmän kuin kukaan odotti. Hento, mutta Islannin tulista räjähdysvoimaa omaava yksinhuoltajaäiti lauloi suomalaisyleisön yllätykseksi katkelman suomalaisesta kansanlaulusta Minun Kultani Kaunis On. Kuvatekstit: Valkoiseen ballerinapukuun sukeltanut Björk lauloi Ruisrockissa jousiorkesterin kannattelemana parhaita kappaleitaan. Nettilehti Aurinko ================== Teksti ??? Islannin laululintu lensi Suomeen 28.6.1998. klo. 17.05. Suomi. Turku. Ruisrock. Orkesterinsa soittaessa lavalle astelee Björk Gudmundsdottir valkoisessa mekossaan, paljasjaloin ja punaviinilasi kädessään. Yleisö tervehtii asiaankuuluvin taputuksin, ja Björk aloittaa vaikuttavan ohjelmistonsa. Kahdeksanhenkisen orkesterin ja syntikan luomat soundit ovat mahtavat ja Björkin omalaatuinen ääni kaikuu kovaäänisistä. Yleisö seisoo ja kuuntelee vaikuttuneena. Ihmenainen vauhdissa Ensimmäiset kappaleet olivat hyvinkin dramaattisia, ja jousiorkesteri pääsi niiden myötä oikeuksiinsa. Yleisökin lämpeni puolenvälin jälkeen, kun ohjelmisto muuttui rytmikkäämmäksi. Björk oli selvästi hyvässä vireessä ja nautti esiintymisestään. Hän viihdytti yleisöä laulamalla oman tulkintansa suomalaisrenkutuksesta "Minun kultani kaunis on" ja juoksemalla lavan ympäri pariin otteeseen. Hauskat ja teatraaliset koreografiat kuuluivat myös esitykseen. Tyylilleen uskollisena Björk ei ollut järin puhelias, mutta eipä yleisö häneltä välispiikkejä odottanutkaan. Hurmioitunutta yleisöä Musiikki oli kaikenkaikkiaan siinä määrin mahtavaa, että oli melkein sääli hukuttaa se festaritunnelmaan. Björk hoiti osuutensa kuitenki hyvin, ja Suomi sai maistaa palan Islannin karua eksotiikkaa. Nettilehti Ping (2.7.1998) =============== Teksti Jonathan Mander Vetävä tyttö ja vietävät pojat Björk ja Beastie Boys pitivät huolen, että tämän vuoden Ruisrockin muistaa vielä monta vuotta tulevaisuuteen. Mieleen upposi turhan julmasti myös Jon Spencer Blues Explosionin peruuntuminen. Festivaalimuisti on lyhyt. Ei ole helppo palauttaa mieleen aikaisempien vuosien esiintyjiä. Festarikesästä '97 muistaa parhaiten Placebon, Prodigyn ja Sueden Provinssista - josta myös karmaisevan Apollo 440:n. Ruisrockissa mieleenpainuvinta oli Stingin kammottavuuden syrjäyttänyt upea Radiopuhelimet. Myös Nick Cave ja Pet Shop Boys jättivät jälkensä, mutta melko hatarat. David Bowien keikka kismittää silloin tällöin vieläkin, lähinnä kauhean kitaristin vuoksi. Ilosaarirockista muistaa Xysman ja Cradle of Filthia seuranneen taajan yleisömassan. Toistaiseksi tänä vuonna Garbage tarjosi Provinssirockin unohtumattomuuden, Ruisrockissa Björk ja Beastie Boys olivat elämyksiä. Hirvityksiä on tänä vuonna onnistunut välttämään. Aurinkovaikeus Björk tarjoilee tällä hetkellä jännää musiikkielämystä, joka auringonpaisteessa hetkittäin puudutti. Orkesterissa oli kahdeksanhenkinen jousiryhmä ja yksi kone mies, sekä rumpujen ajoittainen hakkaaja piilossa. Homogenic-levylle ominaisesti kappaleet esitettiin mielenkiintoisesti jousia ja koneita yhdistellen. Verrattuna parin vuoden takaiseen Pori Jazz -keikkaan, oli Björkin musiikki alakuloisempaa, mutta esiintyminen pirteämpää, jopa iloisempaa. Homogenicin kappaleet etenevät tasaisesti, hiljaisesti, hakien pienellä vaihtelulla kappaletta sävystä toiseen. Björkin laulu tuntuu usein erilliseltä kerrokselta jousi- tai konematon päällä. Esimerkiksi keikan kohokohtiin kuulunut Hyper-Ballad etenee yksinkertaisemmin hilajisesta melodian hausta tunteen pauhuun. Uudempien kappaleiden rinnalla Human Behaviour kuulosti ihmeen suoraviivaiselta, mutta Venus As A Boyn ja Isobelin sovitukset soljuivat Homogenic-kaavalla; kehittyen hiljaisesti ja jousia hyödyntäen. Keikan ehtoopuolella saatiin rintakehää myllyttävän biitin siivittämät Violently Happy ja Pluto. Björk lauloi yhden kappaleen islanniksi ja esitti jopa ainoan tuntemansa suomalaisen biisin, varmaan tutun "minun kultani kaunis on, vaik’ on kaitaluinen" jne. Kovien k-konsonanttien vuoksi kiinnostava kappale kuulla, kun kovasti karahtivat nuo tylyt kirjaimet. [--] Rumba (nro 15/1998) ===== Teksti Otto Talvio Keiju ja pedot [--] Seuraavana päälavalle saapunut Björk saattoi tuottaa tanssittavaa musiikkia odottaneilla faneille pettymyksen. Valkoiseen keijukaismekkoon pukeutunut islantilaisdiiva toi mukanaan kahdeksanhenkisen jousisektion, ja hänen soundinsa olikin pikemminkin eteerisen orkestraalinen kuin mukaansatempaavan rytmikäs. Yleisö reagoi Björkin hienovaraiseen orkesteripoppiin pikemminkin sen vaatimalla kohteliaisuudella kuin tunteella. Rytmipuolesta vastanneet rumpukone ja syntsa eivät yksin riittäneet tuomaan keikkaan tarpeeksi potkua. [--] Turun Sanomat ============= Teksti Minna Kataja Björk on musiikin juonitar Björk teki sen, mitä hän ei tehnyt kaksi vuotta sitten esiintyessään Pori Jazzeilla. Hän toi lavalle kahdeksan soittajan jousiorkesterin ja efektilaitteet. Yleisöllä olikin paljon purtavaa. Kokoonpano hätkähdytti, ja lisäksi Björkin uusi ilme oli muuttunut tiukemmaksi ja juonekkaammaksi, niin kuin levy Homogenic antoi jo odottaa. Björkin mustat hiukset oli kiinnitetty kahdelle tiukalle nutturalle, ja hänen valkoisen mekkonsa hihat avautuivat lepakkomaisesti. Ballerinan askelein hypähdelleellä musiikin juonittarella on taas aivan uudet kuviot. Voidaan olla monta mieltä siitä, onko Björk oikea valinta rockfestivaaleille. Hienoviritteinen musiikki ei oikein avautunut ulkoilmassa. Björkin erikoinen ääni jäi myös tehojen alle, jotka eivät antaneet laululle tarpeeksi tilaa. On tietysti hyvä, että upeaääninen laulajatar kokeilee estottomasti uutta, mutta moni haluaisi kuulla hänen kissamaisen lapsekasta ääntään ilman efektejä ja tehoja, luonnollisemmassa ympäristössä. Hänen pelkkää ääntään saatiin kuulla kansanlaulussa Minun kultani kaunis on josta Björk lauloi suomeksi yhden säkeistön. Uuden levyn Homogenic saundi on entistäkin kylmempi ja kalskahtavampi, ja sellainen Björk saapui myös Ruisrockiin. Konsertissa teknotausta kääntyi bossa novaksi ja discobeatiksi. Pelkän jousiorkesterin kanssa Björkin äänen pehmeys pääsi oikeuksiinsa esimerkiksi encoressa, joka oli hieno tunnelmapala. Kokonaisuus oli niin muhkea, että yleisölle jäi paljon pureksittavaa. Ehkä liiankin paljon Ruisrockiin. Kuvatekstit: Björk juoni Ruisrockiin muhkean musiikillisen kokonaisuuden.