MTV3 Internet ??.08.2000 Teksti Jari Rantala Euroopan kermaa "Espoo Ciné" 22-27.8.2000 Espoo Ciné pyörähti käyntiin 11. kerran suurempana kuin koskaan aiemmin. Festareilla on mahdollisuus nähdä kaikkiaan 82 pitkää elokuvaa ja 15 lyhytelokuvaa. Varsinaisena erikoisuutena Tapiolassa tarjoillaan kaikkiaan seitsemän kolmiulotteista elokuvaa, joiden esitykseen teknistä apua on haettu Saksasta asti. Ulkomaisia vieraita Espooseen saapuu kahdeksan. Eurooppalaisia ohjaajia tulee täydentämään Hollywoodista lavastaja Alex McDowell, jonka töihin kuuluu muun muassa David Fincherin hittipätkä Fight Club ja pari vuotta sitten Sodankylässä vierailleen Terry Gilliamin sekoilutrippi Fear and Loathing in Las Vegas. Elokuvatarjonta on läpileikkaus Eurooppaa höystettynä muutamalla merentakaisella makupalalla. Espoossa nähdään lisäksi tänäkin vuonna kattava sarja hiljattaisia kotimaisia elokuvia. Espoon Ciné on edelleen myös eurooppalaisen fantasiaelokuvakilpailun näyttämönä. Kultaista Méliès-palkintoa tavoittelee viisi elokuvaa. Von Trierin uljas avaus Festivaalien avajaiselokuvana esitettiin keskiviikkona Tanskan elokuvakauhukakaran Lars Von Trierin Cannesissa kultaisen palmun voittanut ja hyvin ristiriitaisen vastaanoton saanut Dancer in the Dark. Elokuva ei todellakaan jätä ketään kylmäksi, pitää siitä sitten tai ei. Von Trier tuo musikaalin 2000-luvulle erittäin omintakaisella ja koskettavalla tavalla. Dancer in the Dark kertoo hyvin melodramaattisen ja tragikoomisenkin tarinan Tshekkoslovakiasta Amerikkaan 60-luvulla muuttavasta hiljalleen sokeutuvasta Selmasta (Björk), joka työskentelee tehtaassa maksaakseen poikansa Genen silmäleikkauksen, jotta tämä ei kärsisi äidiltään periytyvästä sairaudesta. Breaking the Wavesin synnyttäneellä ja DOGMA- elokuva Idiooteissa jalostuneella dokumentaarisen hakevalla, elliptisesti leikatulla kameratyöllä Von Trier kietoo kohtalon riepottaman sankarittarensa ongelmien vyyhtiin, joka lopulta aukeaa pirullisen taloudellisella kerronnalla, kuin Camus´n Sivullisessa ikään. Melodramaattisen liikuttavaan ja kuvallisesti radikaaliin tarinankuljetukseen ohjaaja-käsikirjoittaja lisää Selman kuvittelemat musiikkinumerot, jotka on toteutettu kymmenillä kuvakulmilla ja dynaamisella jatkuvuusleikkauksella, kuin muuttaen tarkasti strukturoidut kulta-ajan Hollywoodmusikaalien koreografiat omalle elokuvarealismin tasolleen. Björkin säveltämät ja esittämät kappaleet lyövät soppaan vielä oman kulmikkaan lusikkansa. Laulujen lyriikka kommentoi ja tarkentaa tarinan tapahtumia vetäen henkilöhahmot mukaan Selman päästä tihkuvaan fantasiaan. Lars Von Trier on tällä hetkellä eurooppalaisen elokuvan kiistaton auteur, ohjaaja joka uskaltaa ja pystyy rakentamaan katsojille erittäin voimakkaita kokemuksia perusteiltaan hyvin yksikertaisista elementeistä. Von Trier muistuttaa paljolti elokuviensa sankareita ja sankarittaria, hän on valmis uhraamaan elokuvilleen itsensä täydellisesti. Mitään kompromisseja ei ainakaan Dancer in the Darkissa ole löydettävissä.