Moon TV 11.09.2000 Teksti Antti Pesonen arvio 5/5 "Dancer in the Dark" Ohjaus: Lars Von Trier Kun Lars Von Trier ei yritä keksiä elokuvakerronnan lainalaisuuksia uudelleen tai harrasta satapäisestä näyttelijäkunnasta koostuvia eläviä installaatioita joita ohjaa sateliittilinkin välityksellä meksikolaisen muurahaisyhdyskunnan kuhina, tekee hän elokuvia joiden sanomana on pääasiallisesti ollut pyrkimys todistaa tekijänsä nerous ja omalaatuisuus. Tämän elokuvan edessä minun on tunnustettava kaksijakoinen suhteeni Von Trierin töihin joka kulkee akselilla viha/rakkaus. julmasti yksinkertaistaen voisi nähdä että Europa oli pelkkää kiiltävää pintaa ja Breaking The Waves taasen tylsää patetiaa rikkinäisellä kamerajalustalla. Parhaat Dogma-elokuvatkin tekee joku muu kuin Lars Von Trier. Toisaalta, Riget on paras eurooppalainen sarja television historiassa, Von Trier piiskaa aina näyttelijöistään uskomattomia suorituksia ja jokaisessa hänen elokuvassaan on taikaa ja tenhoa joka ei ole vahingossa tai itsestään roiskaissut itseään selluloidille. Vai onko? Katsotaan näkyvätkö keisarin uudet vaatteet. Dancer In The Darkin maailma on 60-lukuinen, ollaan jossain Amerikassa, pienellä paikkakunnalla jonka elämä pyörii sinkkitehtaan ympärillä. Tässä karussa mutta omituisella tavalla kotoisessa Simpeleen ja Twin Peaksin amalgaamisssa ahertaa Selma, Tsekkoslovakiasta maahan muuttanut yksinhuoltaja jonka elämän tarkoitus on kerätä tarpeeksi rahaa kasaan jotta hänen varhaisteini-ikäinen poikansa pääse silmäleikkaukseen perinnöllisenä kulkevan sokeutumisen estämiseksi. Björk näyttää näkönsä menettävänä Selmana itsestään juuri sen mielenvikaisen peikkolapsen jota osaa hänen pop-laulajan uransa perusteella odottaakin, mutta se on vain yksi puoli islannittaren näyttelijänsuorituksesta. Björk on ansainnut Cannesissa vastaanottamansa Parhaan näyttelijättären palkinnon. Aluksi elokuvan nykivä ja tempoileva kameratyöskentely tuntuu itsetarkoitukselliselta ja tarina tylsältä tehdastyöläisistä kertovalta dogmanomaiselta pseudodokumentilta. Vähitellen kameran ymmärtää matkivan ihmissilmän liikkeitä, etsivän näkemisen luonnetta. Arkipäiväkin puhkeaa hiljalleen kukkaan ja kun ensimmäinen musikaalinumero kolisee ja sihisee kulmikkaasti käyntiin, imaisee elokuvan maailma lopullisesti sisäänsä. Lars Von Trier tekee melodraamaa mestarikiduttajan lailla, pakottaen katsojan pään läpi asioita joita ei ole helppo hyväksyä tai edes käsittää. Niinkin monimutkaiset tunteet kuin suru tai sääli tuntuvat yksinkertaistuksilta kun tämän elokuvan pienet oivaltavat vivahteet herättävät jotain liikkeelle yleisön alitajunnan mudista. Juuri siinä, jossain selittämättömässä jonka Lars Von Trier on onnistunut taltuttamaan ja filmille laittamaan on se tumma taika joka erottaa Dancer In The Darkin patetiasta ja normaalista nyyhkytarinasta. Dancer In The Darkin katsominen käy työstä, joten teatteriin kannattaa lähteä hyvissä ruumiin ja sielun voimissa. Mestraimanipulaattori Lars Von Trier vie pitkälle reissulle jonka matkaseuralaiset viipyvät luonasi vielä pitkään sen jälkeen kun valot teatterissa ovat syttyneet. Näkemisen lahjaa voisi käyttää huonomminkin kuin katsomalla Dancer In The Dark. Se on jälleen yksi elokuvan muotoon puettu herätyskello ajatuksille mieheltä nimeltä Lars Von Trier.