Me Naiset nro 36(?)/2000 Teksti Pekka Eronen arvio 5/5 "Dancer in the Dark" Björkin tanssiva työläistragedia Täytyy tunnustaa, etten odottanut Dancer in the Darkia varsinaisesti vesi kielellä. Lars von Trierin ylistettyä Breking the Waves -elokuvaa likimain inhosin, eivätkä islantilaistähti Björkinkään levyt ole enää yltäneet sen ensimmäisen raikkauteen. Mutta sitä miellyttävämpää on voittaa ennakkoluulonsa. Kaksi vaatimattomuutta kaihtavaa pohjoismaista taiteilijaa sai yhdessä aikaiseksi karheana kimmeltävän filmihelmen. Musikaalin perintö pyrähtää henkiin surullisessa tarinassa. Björk on Selma, tsekkoslovakialaissiirtolainen 1960-luvun Yhdysvalloissa. Huonosilmäinen yksinhuoltajaäiti painaa tehdastyötä vuorotta, jotta ehtisi kasaamaan rahat pienen poikansa silmäleikkaukseen ennen omaa sokeutumistaan. Kun näkö hiipuu, keskittyy Selma kuulemaan. Koneiden rytmi vie tanssien ja laulujen unelmiin, joissa uupumus hellittää ja vaikeudet unohtuvat. Mutta päinvastoin kuin vanhoissa Hollywood-musikaaleissa, maanpinta kutsuu aina. Dancer in the Dark tanssii kohti oikeusdraamaa ja työläistragediaa. Von Trier onnistuu luomaan tiiviin maailman, jossa jopa ranskalaislegenda Catherine Deneuve näyttää ihan uskottavalta peltiprässin ääressä. Ohjaajalla on outo viehtymys uhrautuviin naisiin, mutta tällä kertaa tarina vihlaisee oikeasti. Björk ei vain näyttele, vaan elää roolinsa läpi. Kieppuva kamera tuntuu pääsevän hengitysetäisyydelle yhdestä ihmiskohtalosta. Björk ei vain näyttele, hän elää roolinsa läpi.