Kino Dipoli 26.02.2001 Teksti Iina Terho "Dancer in the Dark" Tanskalaisen elokuvamaailman villi poika Lars von Trier luki lapsena uudestaan ja uudestaan satua nimeltä Kultainen Sydän. Siinä tyttö, joka on niin köyhä, ettei pärjää enää mökissään, lähtee kiertämään maailmaa ja kohdatessaan vieläkin kurjempia vastaantulijoita, lahjoittaa hyväsydämisenä pois vaatteensakin, kunnes ei enää omista mitään. Lopuksi hyvä palkitaan ja kerjäläisenä esiintynyt prinssi haluaa tytön omakseen. "Mikäs siinä, saat sydämeni, kyllähän minä pärjään ilmankin," vastaa tyttö ja satu loppuu, onnellisesti? Paljolti samasta on kyse monissa Trierin elokuvissa, etenkin "trilogiassa" Dancer in the Dark, Breaking the Waves ja Idiootti. Ohjaaja tutkii uhrautumista, nimenomaan naisen tekemää uhrausta ja sen oikeutusta yhteiskunnan silmin. Dancer in the Darkin peruslähtökohta on sokeutuva siirtolaisyksinhuoltaja äiti Selma, joka työskentelee tehtaassa ja säästää rahaa poikansa silmäleikkausta varten. Elokuva on yhdistelmä musikaalia ja tavallista kerrontaa. Björk tulkitsee Selmana taitavasti niin suuria tunteita, kuin säveltämäänsä elokuvamusiikkiakin. Monet ovat elokuvaa ylistelleet ja kyllähän se vaikutuksen tekee. Filmaaminenkin oli kuuleman mukaan rankkaa, Björk ja ohjaaja eivät ole olleet väleissä kuvausten jälkeen. Björkin sanoin heidän yhteistyönsä muistutti Napoleonin ja Peppi Pitkätossun mahdollista liittoutumista. Uutta on kuvata koko illan suurtuotanto kokonaan digitaalikameralla. Suurta oli ainakin kameroiden määrä (100 kpl) teatterin tanssikohtauksessa, mutta filmijälki kyllä vielä tänään erottuu edukseen. Musiikki on toimivaa, näyttelijäsuoritukset kauniita ja koko asetelma herättää mielipiteitä. Elokuvan upein ääni napsahtaa lopussa. Kellä on oikeus päättää elämästämme?