Keskisuomalainen 01.09.2001 Teksti Vesa Lahtinen Björk: "Vespertine". Polydor. Värähdyksiä luomisvoiman asteikolta Viime vuonna maailma kohisi Lars von Trierin Dancer in the dark -elokuvasta. Tanskalaisohjaajan mestarillinen draama esitteli valkokankaalla uuden valovoimaisen tähden, Björkin. Musikaalimuotoinen elokuva rakentui laulajattaren vahvan persoonan ja upean musiikin varaan. Elokuvan soundtrack Selmasongs oli silkkaa dramatiikkaa, kohtalokasta sellaista. Levyn (sekä elokuvan) mykistävä synkkyys löi inhimillisyyttä lapiolla kasvoihin. Ennakko-odotustensa puolesta Bjorkin uusi levy Vespertine lähtee liikkeelle aikaisemman levyn pelottavista asetelmista. Albumi voisi olla viimeinen isku melankoliaan vaipuneelle kuulijalle. Mutta se ojentaakin kätensä ja hymyilee. Kutsuu tanssiin. Liikuttavaa mielikuvaleijailua Björkin monisyinen persoona välähtelee ja kimmeltää luomisvoiman asteikolla. Mielikuvituksellisuus, tekisipä mieleni sanoa musiikillinen nerous, on valjastettu tällä kertaa lämpimän äänensävyn ja liikuttavan mielikuvaleijailun keinoin. Vespertine on tyylitajun aaltopituudella kirkkaasti säteilevä kokonaisuus. Se sykkii surumielistä optimismia samoin kuin kesän viimeinen auringonlasku. Vespertinen soundi on pohdiskeleva. Se on kiireetön, se pyrkii lähelle Hehkuvaa Ydintä, leikittelee itsensä kanssa ja kiertää hitaasti maailman taakse, eteen ja sivulle. Ympärilleen. Palkitseva salaperäisyys Vespertine on yhtenäinen teos. Sen jakaminen yksittäisiin kappaleisiin ei tee oikeutta kuuntelukokemukselle. Antoisimmillaan levy on soitettuna alusta loppuun vaikkapa kynttilänvalossa, irrallaan maailman terävistä muodoista. Vespertinellä on äänimaailman mystiikkaa, salaperäisyyttä joka ei ole aivan itsestäänselvästi lähestyttävissä. Sen saavuttamiseen pitää nähdä vaivaa. Mutta se myös palkitsee. Pelkistetyn kauniissa melodioissa piirtyy pohjoisen raikas viileys, joka liikahtelee rytmikkäästi Björkin pikkutyttömäisen naiiviin fraseerauksen rinnalla. Instrumentteina on käytetty syntetisaattoreita ja polyrytmisiä samplelooppeja. Hauras, mutta itsevarma Sinfoniaorkesteri ja mahtavuuteen kasvava kuoro tuovat eleganssia ja samaan aikaan kontrastia Björkin suosimaan looppaustekniikkaan. Yhdistelmä tuo mieleen sadunomaisen keijukaistanssin tietoisuuden rajamailla, johon sekoittuu syksyillan varautunutta mystiikkaa. Laulajatar ei valitettavasti pääse levyllä esittelemään kaikista henkeäsalpaavimpia kykyjään. Homogenicin Bacheloretten tapaisia orgastisia numeroita levyllä ei ole. Vespertine on harkitumpaa valon ja varjon leikkiä, hillittyjä äärimmäisyyksiä keskipisteenään Björkin hauras mutta itsevarma lauluääni. Ja se riittää.