Helsingin Sanomat - NYT nro 35/2001 Teksti Tero Valkonen arvio 5/5 Islannitar herkkänä Björk "Vespertine" (One Little Indian) Popissa on aina ollut liikaa perässäkulkijoita ja liian vähän uusien teiden avaajia. Siksi Björkin kaltaiset persoonat herättävät niin suurta riemua. Kuulija pääsee toteamaan, että tosiaan, musiikkia voi tehdä näinkin. Islannittaren uusin levy on paljas, hauras ja intiimi. Se on oikeastaan 56-minuuttinen tunnelmien jatkumo. Laulut sulautuvat toisiinsa niin, että vaihdosten huomaamiseen saa joskus erikseen keskittyä. Se ei haittaa. Äänimaisema on komea ja johdonmukainen. Se koostuu kolmesta toisiaan tukevasta tekijästä. Ensinnäkin Björk käyttää klassisia elementtejä: jousiorkesteria, harppua ja kuoroa. Ne ilmestyvät yllättävissä paikoissa ja saattavat kadota yhtä odottamattomasti. Dramaturgian taju on huikea. Toiseksi levyllä soivat koneet, joiden soundit ovat kaukana tyypillisestä. Varsinkin komppeihin on löydetty yllättäviä ratkaisuja. Koneiden käytön kekseliäisyydessä on jotain samaa kuin Peter Gabrielin neloslevyllä vuodelta 1982. Edellä mainittujen äänimaailmojen välissä soi aivan pintaan nostettu laulu. Näin aikaansaatu läsnäolon tuntu kuulostaa ikävältä vain kerran. Cocoon-biisin huokailut ja hengitysäänet ovat varsin korneja. Maalailevat tekstit ovat linjassa musiikin kanssa. Björk laulaa myös yhden e. e. cummingsin runon. 1900-luvun angloamerikkalaisista runoilijoista myös cummings näyttää Charles Bukowskin ja T. S. Eliotin ohella löytäneen tiensä popmusiikkiin. Häntä on aiemmin hyödyntänyt muun muassa Tori Amos. Vespertine on haastava, mutta erittäin palkitseva levy. Thom Yorken kanssa yhteistyötä tehnyt ja Robert Frippiä ihaileva Björk haalii lauluihinsa aineksia ties mistä. On outoa ja loistavaa, että tuloksena on näin ehjää musiikkia. Kuvatekstit: Björk Gudmundsdottir keskittyy taas musiikkiin.