Helsingin Sanomat 18.4.2003 Teksti Harri Römpötti "Vespertine Live at ROH - YLE1" Björkin sähkösirkus Islantilaistähti esiintyy Lontoon Kuninkaallisessa oopperassa Islannin ihana popmenninkäinen Björk on ollut soolouralla vuodesta 1992. Toissa vuonna supertähti kiersi maailmalla popparille poikkeuksellisen arvostetuilla areenoilla harvinaisen kunnianhimoisen ohjelmiston kanssa. Etappeina oli sellaisia konserttitaloja kuin New Yorkin Radio City Music Hall ja Lontoon Covent Gardenin Kuninkaallinen ooppera, jossa nyt nähtävä Björk oopperassa (Bjork at the Royal Opera House, Britannia 2002) taltioitiin joulukuussa 2001. Sen ohjasi David Barnard, joka on tallentanut monia popkonsertteja, muun muassa Björkiä aiemminkin. Vuonna 1965 syntynyt Björk Guðmundsdóttir on tehnyt pitkän uran muusikkona. Hän opiskeli pianonsoittoa ja on laulanut ammatikseen jo lapsesta lähtien. Nuorena hän innostui punkista. Kansainväliseen maineeseen Björk nousi The Sugarcubes -kitararockbändissä 1980-luvulla. Soolourallaan Björk kiinnostui koneellisesta tanssimusiikista. Kuudella levyllään vuodesta 1993 hän on edennyt yhä elektronisempaan suuntaan. Nyt nähtävä konsertti liikkuu pitkälti vuonna 2001 julkaistun Vespertinen tunnelmissa. Se alkaakin etääntyä popin valtavirroista taide-elektroa kohti. Konsertissa musisoivat levylläkin soittaneet avantgardistinen harpisti Zeena Parkins ja Yhdysvaltain länsirannikolta tuleva elektroduo Matmos, eli Martin Schmidt ja Drew Daniel. Levyllä Matmos soitti muun muassa pelikortteja pläräämällä, jäätä särkemällä ja riisimuroja ritisyttämällä. Esimerkiksi korttipakka on käytössä konsertissakin. Björkin laulun ja Parkinsin harpun ohella konsertin äänimaailmaa leimaavat Simon Leen johtaman Il Novecento -orkesterin jouset. Lisäksi mukana on vielä 14-henkinen inuit-naiskuoro Grönlannista. Elävänä konsertti on epäilemättä ollut upea kokemus. Liput kuuluvat maksaneen parisataa puntaa, eli reilusti yli 300 euroa. Telkkarissa ei tietenkään päästä ihan samoihin sfääreihin. Välillä musiikki surinoineen ja vinkunoineen uhkaa jäädä hitusen turhan eteeriseksi. Suurin osa kappaleista on Vespertineltä, mutta on niitä mukana Björkin kaikilta soololevyiltä. Kymmenen vuoden takaiselta Debutilta oleva Human Behaviour kasvaa sähköiseen svengiin. Se on konsertin piristys ja yksi kohokohdista. Kuvatekstit: Björk esittelee äänimaailmaansa Lontoossa joulukuussa 2001.