Helsingin Sanomat 12.07.2000 teksti Leena Virtanen "Björk on Björk on Björk" Cannesin elokuvajuhlien aikaan oli kutkuttavaa seurata ohjaaja Lars von Trierin ja hänen Dancer in the Dark -elokuvansa päänäyttelijän Björkin välistä kahinointia. Yhteentörmäysten suurin syy oli epäilemättä se, ettei kaksi kapellimestaria voi tulla toimeen keskenään. Sekä von Trier että Björk ovat tottuneet aina johtamaan orkesteriaan oman mielensä mukaan. Ei välitetä henkilökohtaisuuksista, mutta Björkin reaktioita voisi kummastella toisenlaisin perustein. Miksi hän kimpaantui elokuvaohjaajalle, vaikka hän on jo vuosikaudet antautunut popmaailman parhaiden musiikkivideo-ohjaajien vietäväksi? Björkin musiikkivideot ovat aina olleet MTV:n parhaimmistoa, jo Sugarcubes-yhtyeen aikoina, jolloin niiden ohjaajat olivat yleensä islantilaisia. Niiden aihe on tavallaan ollut aina sama: Björkin oma kuva. Björk-kuvan manipulointi on viimeisillä videoilla viety jo todella pitkälle: Paul Whiten ohjaamassa Hunter-videossa kalju Björk muuttuu välillä eläimeksi, ja Chris Cunninghamin All is full of Love -videossa Björk on robotti, joka hyväilee toista, kovasti itsensä näköistä robottia. Björk-hahmosta on aiemmin myös tehty muun muassa animaatio (I miss you) ja musikaalitähden roolikin on hänelle ennestään tuttu (It's Oh so quiet). Näytteleminen on kuitenkin eri asia kuin omalla kuvalla leikkiminen. Dancer in the Darkissa Björk ei ole Björk vaan yksinhuoltaja-duunari Selma. En ole vielä nähnyt elokuvaa, mutta oletan Selman kyllä muistuttavan Björkiä kovasti. Silti, se ei ole sama juttu. Björk on joutunut eläytymään roolihenkilönsä tunteisiin. Von Trierin mukaan Björk on myös mennyt kipsiin ohjaajan kamerasta, joka tunkeutui hänen naamansa eteen. Kamera on ihme juttu. Kuvien jälkikäsittelyllä pystytään nykyään tekemään melkein mitä vain, mutta todellinen taikavekotin on sittenkin vanha kunnon kamera, ja tässä tapauksessa vielä videokamera, jonka kuvaa dogma-ohjaaja ei enää kaunistellut jälkeenpäin. Näyttelevä Björk on siis elokuvassa aidompi kuin yhdelläkään moneen kertaan manipuloidulla videollaan. Muistettakoon kuitenkin, että Björk palkittiin Cannesissa parhaana naisnäyttelijänä, joten ei hän nytkään mokannut. Hän on tosin vihjaillut keskittyvänsä tästedes live-esiintymisiin. Lars von Trierin elokuvan voi ensimmäisen kerran nähdä Espoo Cinéssä elokuussa. Ja sitä ennen voi kytätä Björkin videoita MTV:ltä, jossa niitä pyörii valitettavan harvoin.