Hämeen Sanomat 18.4.2003 Teksti Kari Salminen arvio 5/5 "Vespertine Live at ROH - YLE1" Haltia Björk oopperassa Islantilainen Björk on aikamme merkittävimpiä musiikintekijöitä, mutta hänen imagonsa on aika epäilyttävä. Björk on tehnyt itsestään sukupuolettoman olennon suoraan ihmesaduista. Hän on peikko metsän juuristoista ja haltia tämän maailman pikkumönkijöiden joukosta. Joskus häntä on kuvattu perin juurin islantilaiseksi, jääkenttien ja kuumien lähteiden ristiriitaiseksi kasvatiksi. Kukin saa muodostaa mielikuvansa itse, mutta konserttitaltiointi Björk oopperassa (2001) saa ainakin tämän testikatsojan ihmettelemään, millä ihmeen tavalla Björk muka on terveempi ilmestys kuin Michael Jackson. Musiikki onkin sitten toinen juttu. Lontoon kuninkaallisen oopperan tiloissa avautuva esitys lähes salpaa hengen. Yli 50-henkinen sinfoniaorkesteri kutoo komeat taustat. Eskimokuoro laulaa taustalle etniset pohjat. Kari Hotakaisen näköinen konevelho ja hänen yhtä eksperttimäinen kaverinsa tuottavat tietokoneella elektroniset äänimaisemat ja rytmit, joista levyjen Björkin aina helposti tunnistaa. Naispuolinen harpun soittaja on draaman kohtalotar, melkein aikuinen nainen lasten planeetalla. Björk laulaa kuin säännöt tunteva mutta niistä piittaamaton vintiö. Hän näyttää luovan omat sääntönsä sitä mukaa kun etenee. Edelleen täytyy ihmetellä sitä, miten näin seesteisesti raivokas avantgarde-musiikki voi olla niin suosittua kuin on. Ehkäpä nuoret kuulijat ovat nyt fiksumpia nyt kuin menneinä vuosina. Progressiivisen rockin kulta-aikana ei olisi tullut kysymykseenkään, että näin vaativa musiikki olisi noussut listoille. Suurin osa tänään kuultavista lauluista on peräisin Vespertine- albumilta. Vanhoista hiteistä etenkin Human Behaviour soi kuin värisyttävä viesti jostain tämän ajan ja paikan tuolta puolen.