Film-O-Holic 31.08.2000 Teksti Manu Haapalainen "Espoo Ciné" Uusia muotoja Espoossa Tämänvuotisesta Espoo Cinésta jäi melkoisen hyvä mieli. Ennen muuta uudenlaisiin esteettisiin hahmotuksiin törmääminen ilahdutti. Tanssii pimeän kanssa Festivaalin avasi syksyn odotetuimpiin ensi-iltoihin lukeutuva Lars von Trier -uutuus Dancer In the Dark. Filmi on tanskalaisen selkeä irtiotto muodikkaaksi käyneestä dogmastaan. Dancer In the Dark on melodramaattinen musikaali, jonka laulut ovat kaikki pääosaa esittävän islantilaisen megatähden Björkin käsialaa. Dancer In the Darkin tekoon liittyi monia useaan otteeseen raportoituja ongelmia. Lopputulos on kuitenkin ollut kaikkien uhrauksien arvoinen. On helppo nähdä, ettei von Trier ole päästänyt Björkiä helpolla. Tämän sokeutuvassa tshekki-emigrantti-yksinhuoltaja Selmassa ei ole montaa yhtymäkohtaa siihen mystiseen peikkonaiseen, jona Björkiä on pidetty. Selma on kyllä äärimmäisen voimakastahtoinen, mutta myös arkinen, haavoittuva, pieni ihminen. Tähtikuvan ja roolihahmon välille jännittyvä ristiriita on tässä tapauksessa omiaan tehostamaan elokuvan lähes kestämättömäksi kasvavaa paatosta. Von Trierin tuotannossa teos rinnastuu lähinnä Breaking the Wavesiin. Tarina hengittää liki jokaisessa kohtauksessaan Selman pyhimysmäisen hahmon kautta. Katsomossa itketään taas suureen ääneen. Von Trierillä on hurja kyky ja häpeämätön halu tulla katsojaa niin liki, että sattuu. En silti ole ensikatsomalta valmis nostamaan Dancer In the Darkia aivan ohjaajansa ehjimpien töiden (Valtakunta, Breaking the Waves, Idiootit) rinnalle. Liki kaksi- ja puolituntinen elokuva käynnistyy kovin hitaasti, ja noin puolen tunnin kolmen vartin paikkeilla puseroon ehti jo, ennen kuin tarina toden teolla lähti käyntiin, hiipiä lievä pettymyskin. Perinteisten musikaalien ystävillä voi olla totuttelemista elokuvan omapäiseen visuaaliseen ilmeeseen - kamera heiluu Larsin aiemmista töistä tuttuun malliin, eikä musiikkijaksoissa ole pyritty kulta-aikojen Hollywood-kimalteeseen. Paljon puhuttua 120 kameran käyttöä ei juuri huomaa. Viehättävintä musiikkinumeroissa on niiden oivaltava sitominen arjen ääniin ja rytmeihin. [--]