Cult nro 09/2000 Teksti Tuuve Aro arvio 5/5 Musiikkia pimeään "Dancer in the Dark", Tanska 2000. Ensi-ilta: 8.9. 2000 Käsikirjoitus ja ohjaus: Lars von Trier. Tuotanto: Pain Unlimited GMBH Filmproduktion. Kuvaus: Vincent Paterson. Leikkaus: Molly Malene Stensgaard, Francois Gedigier. Musiikki: Björk. Pääosissa: Björk, Catherine Deneuve, David Morse, Peter Stormare, Stellan Skarsgård. Kesto: 139 min. "Rakastan musikaaleja, koska niissä mitään kauheaa ei voi tapahtua", sanoo Lars von Trierin musikaalin päähenkilö. Kaikki mahdollinen kauhea hänelle kuitenkin tapahtuu elokuvassa, joka yhdistelee epätodennäköisiä elementtejä äänellä ja vimmalla. Dogma-säännöstön aikoinaan luonut Trier hylkää nyt sääntönsä, mutta avaa kokeilullaan jälleen täysin uusia ulottuvuuksia elokuvailmaisuun. 1960-luvun USA:han sijoittuva Dancer in the Dark kertoo tehtaassa työskentelevästä, hiljalleen sokeutuvasta yksinhuoltajasta Selmasta (Björk), joka raataa päivin öin kerätäkseen tarvittavan summan perinnöllistä sairautta sairastavan poikansa leikkaukseen. Sokeutensa korvikkeena Selmalla on lahja: hän kykenee muuttamaan yksitoikkoisen tehdastyön ja raskaan arjen tanssiksi ja musiikiksi. Näitä optimistinen nainen kipeästi tarvitseekin, kun ympäristön epäinhimillisyys käy ylivoimaiseksi; sekä hänen vammaansa että perusluottavaisuuttaan käytetään häikäilemättä hyväksi, traagisin seurauksin. Oikeudettomuuden, ahneuden ja itsekkyyden keskellä Selman tukena ovat harrastajateatterin Sound Of Music -harjoitukset, joissa käy myös rakas ystävä Kathy (Catherine Deneuve) sekä uskollinen ihailija Jeff (Peter Stormare). Tuttu My Favourite Things -kappale toistuukin elokuvan mittaan lohdun tuojana päähenkilölle, jolta elämänlanka tahdotaan kiskoa käsistä. Trier onnistuu täydellisesti välttämään sentimentaalisuuden, johon syvältä raastava tarina tarjoaisi kaikki mahdollisuudet. Ja mikä parasta, elokuva ei sorru myöskään inhokyynisyyteen; kammottavimpienkin tapahtumien keskellä kun on aina musiikki. Vanhojen musikaalien tapaan tämä kiepauttaa maailman toiseen ulottuvuuteen, saa ihmiset ja unelmat lentämään. Vaikka elämässä ei olisi enää mitään nähtävää, mielessään voi kuitenkin tanssia. Kuvaaja Vincent Patersonin kameratyöskentely on vertaansa vailla. Alati liikkuva, paikoin sumea ja pitkälti käsivaraisesti heiluva kuva vie katsojan suoraan tilanteiden keskelle, näyttää henkilöt kaunistelematta ja lähietäisyydeltä. Musikaalijaksot - huipentumanaan 120:n kameran tanssikohtaus! - vangitsevat puolestaan tanssijoiden jokaisen liikkeen ja saavat kiehtovat koreografiat heräämään eloon. Ensiroolistaan Cannesissa palkittu Björk leijuu koko ajan pari metriä muitten yläpuolella; hän näyttää elävän roolihahmonsa tapaan aivan omassa todellisuudessaan. Lapsenomaisella intuitiivisuudella Björk tekee kohtauksistaan paljasta ja vereslihaista katsottavaa, ja hänen kirkastunut musiikkinsa nostaa koko elokuvan uusiin sfääreihin. Mikä omintakeinen yhdistelmä onkaan 2000-luvun konemusiikin tahdissa tanssiva joukko 60-luvun rautatieläisiä musiikkivideomaisesti kuvatussa musikaalikohtauksessa! Trierin teos on absoluuttisen tinkimätön elokuva. Se on tätä myös poliittisesti, tiukassa amerikanvastaisuudessaan. Paitsi etäännyttävää hollywood-kerrontaa, elokuva kritisoi kuvatun ajan henkistä ilmastoa, jonka uhriksi päähenkilökin joutuu; miten muuten kuin huonosti voi käydä tsekkisyntyiselle siirtolais-yksinhuoltajalle kommunismikauhuisessa maassa? Dancer in the Dark on rankka elämys, joka kiskaisee jalat alta ja pakottaa hiljenemään perimmäisten kysymysten äärelle. Ja samalla se on käsittämättömän kaunis, surun keskellä elämään uskova teos, joka saa sielun laulamaan ja tanssimaan.